logo
Website Fred en Trudie
Home
Welkom
Gastenboek
Reisverslagen
Cruise 2022
Valencia 2022
Kos 2021
Midwolda 2021
Heino 2020
Caribbean 2020
Polen 2019
Cruise 2019
Griekenland 2018
Kos 2018
Wenen 2018
Cruise 2017
Wenen 2017
Kos 2016
Portugal 2016
Cruise 2015
Australie 2014
Cruise 2013
Griekenland Kos 2012
Caribbean 2011
Spanje 2011
Italië Basilica 2010
Noord Limburg 2010
Madrid 2009
Australie 08/09
Dag 1/2/3
Dag 4/5
Dag 6/7
Dag 8/9
Dag 10/11
Dag 12/13
Dag 14/15
Dag 16/17
Dag 18/19
Dag 20/21
Dag 22/23
Dag 24/25
Dag 26/27
Dag 28/29
Dag 30/31
Dag 32/33
Laatste 2 dagen
Istanboel 2008
Spanje Andalusie 07
Lissabon 2007
Praag 2007
Sardinië 2006
Griekenland 2006
Nieuw Zeeland 2005
Brussel 2005
Italie Calabrie 2004
Australie 2002
Sicilië 2001
Fotoalbums

9 januari
Weer een druk programma vandaag. We maken, ondanks het veelvuldig gebruik van de ondergrondse , de nodige kilometers met de benenwagen. We waren nog erg moe van gisteren dus wat later aan het ontbijt. Om 10.00 uur verlieten we het hotel en namen de metro naar het IFC2 gebouw (International Finance Centre gebouw 2). Het hoogste gebouw van Hong Kong. Je mag als bezoeker naar de 55e verdieping vanwaar je een schitterend pa norama op de stad hebt. Het gebouw is 88 verdiepingen hoog en behoort tot de hoogste gebouwen van de wereld.en ligt in het financiële centrum van de stad tussen allerlei andere wolkenkrabbers op Hong Kong eiland. Na paspoortcontrole met de lift in sneltreinvaart naar boven. Het was een schitterend uitzicht en meer dan de moeite waard. Op deze verdieping is ook een tentoonstelling over het monetaire stelsel van Hong Kong. Bijna alle grote gebouwen zijn geschakeld met elkaar ofwel via loopbruggen en roltrappen danwel via een gangen stelsel. Dit komt omdat er op de eerste verdiepingen bijna allemaal winkels en restaurants zijn gehuisvest. Je loopt dus heel makkelijk van het ene gebouw naar het andere. Het volgende programma punt was Victoria Peak. Een uitzichtpunt op 800 meter boven zeeniveau met betoverend uitzicht op stad en eilanden. We hadden een wandelroute die we volgden en inderdaad je hoeft eigenlijk de straat niet op je loopt via allerlei grote kantoorpanden, waaronder banken en één was het HSBC gebouw, in 1985 het duurste gebouw ter wereld. Het is een groot stalen monster zonder een interne steunstructuur en heel bijzonder om te zien. Je snijdt dus hele stukken af en zoals gezegd in de wolkenkrabbers winkels, winkel en nog eens winkels. We hadden een korte blik in de St. Johns Kathedraal. De grootste Anglicaanse kerk hier. Door naar de Peaktram. Dit oude trammetje brengt je in no time via de steile hellingen naar de top van de berg. Op de berg staat een gebouw, de skytoren, en via een roltrappenstelsel kun je nog hoger en op de bovenste verdieping heb je een 360 graden panorama over de stad, heel facinerend. En wederom een aantal verdiepingen met winkels en restaurants en heb je niet genoeg kunnen shoppen dan staat er naast ook nog een mall met winkels, winkels. Trudie heeft hier een kimono gekocht. Volgens ons is Hong Kong de grootste winkelstad van de wereld. Na de lunch weer met de tram naar beneden en vervolgens met een dubbeldekker met open dak naar de haven. Vanhier namen we de ferry weer naar de overkant wat opzich ook een belevenis is. Met de komst van de metro zou het zijn gedaan met deze ferry’s echter dat is nooit gebeurd. Dagelijks maken vele duizenden inwoners nog gebruik van deze boten die goedkoper zijn dan de metro (17 eurocent pp). De overtocht duurt ongeveer 25 minuten terwijl de metro er een aantal minuten overdoet. Via de Harbourmall weer naar ons hotel. Jongens wat een stad, het is net Parijs je wilt hier steeds terug komen. Rond zessen namen we de metro naar de nachtmarkt in Templestreet. Een enorme markt, die zich heeft toegelegd op het toerisme en waar je van alles en nog wat kunt kopen, namaak speelt hier de hoofdrol zeg maar de PC Hoofdstraat markt met allemaal nep. Het is vrijdagavond maar voor de drukte maakt het niets uit want elke avond is het druk. We aten vandaag in één van de stalletjes op straat. Het is goed dat de menukaart fotootjes heeft van de menu’s anders wist je niet wat je bestellen moest, alles op de straat staat in het Chinees. De kwaliteit van het eten is goed, vers en in het zich bereid. Je zit tussen het volk, die er qua eetgewoonten andere normen op na houden wat niet altijd even even fris is maar daar moet je doorheen kijken, lekker ongedwongen boeren, heerlijk met een tandenstoker je tanden reinigen en eten met de mond dicht kent ook niemand. Je kunt alle gebitten van nabij aanschouwen. Ook zit je nooit alleen aan een tafeltje want een tafeltje voor vier wordt ook voor vier gebruikt. Dat kennen wij ook niet maar het maakt het allemaal wel een stuk eenvoudiger je schuift gewoon aan. Bij ons schoof een Hollandsche jongen aan die al zes maanden aan het reizen was en op weg was naar Indonesie. De hygiënische norm op straat moet je maar even aan de kant schuiven. Dit is China, take it easy. Om 20.30 uur weer op de kamer.

10 januari
Op tijd uit bed want we hadden een druk programma vandaag. Eerst online inchecken voor de terugreis. We verlieten rond 10.15 uur het hotel en gingen als eerste naar de Tian Tan Buddha op Lantau Island. Het volgende grote eiland van Hong Kong. Dit is het grootste Boedha bronzen beeld ter wereld in de buitenlucht bovenop een berg. Via de metro en een mooie treinrit van 45 minuten waren we om ca 12,30 uur bij het station Tung chung waar we moesten overstappen op een kabelbaan die 5,5 km lang was en ons naar de top van de berg bracht. Dit was echt fenomenaal. Trudie durfde eerst niet maar ik wist haar gelukkig over te halen. De tocht over bergen en water hoog in de lucht duurde 30 minuten. De zon scheen volop en het uitzicht was panoramisch. Gelukkig zaten we met 6 personen in de cabine, er kunnen er 17 in echter het was nog niet zo druk. Uiteindelijk kwamen we aan in een cultureel getint bergdorp Ngong Ping. Het was net een soort museumdorp met toeristenwinkels en restaurantjes gebouwd naast een oud klooster met een tempel. Centraal op een heuvel stond de immense Boeddha. Via 260 trap treden liepen we steil naar boven met honderden andere bedevaartsgangers want dat is het hier wel. Mensen gaan al biddende naar boven en wij er achter aan. Onder aan de trap had ik eerst een discussie want ik moest weer omgerekend 4.60 euro betalen voor het museum in de Boeddha en ik dacht dat dat in de prijs van de kabeltrein was inbegrepen (die kosten ons ook maar 19 euro met z’n tweeen, waar praat je over). Nu mijn Chinees was van dien aard dat je met babi pangang en foeyang hai niet ver komt dus maar geen discussie aanging en bij die 4.60 euro was koffie en een snack inbegrepen in een restaurant in het dorp. Het bezoek was de moeite waard. Vervolgens een bezoek aan het klooster en daarna de koffie met snack. Nu dat was ook weer lachen want we kregen koffie, 4 kleine gebakjes en een bord bami, een complete maaltijd voor een beetje. Ook de tempel was erg mooi. Vanhier weer terug met de kabelbaan en rond 15.00 uur waren we weer beneden. Met de bus gingen we naar Tai O. Een vissersdorp aan de kust waar alle huisjes op palen in het water staan. De busrit ging door de bergen en de chauffeur dacht dat hij op een raceparcours zat. Remmen voor haarspeldbochten, langs steile afgronden, we zaten met kromme tenen, een spannend ritje maar wel de moeite waard gezien de mooie uitzichten. De rit duurde ca. een uur dus de dag werd al korter. Het dorpje was erg leuk, kleine loopbruggetjes waren de straatjes die alle huizen met elkaar verbonden. De huisjes waren erg klein en men leefde hier van de visvangst, genoeg restaurantjes allen de hygiëne stond ons niet aan. Ik, Fred kreeg bij één van de openbare toiletten aanspraak met een inwoner. In mijn na viteit ging ik hierop in. Hij liet ons leuke plekjes zien in het dorp en uiteindelijk haalde hij uit zijn tas allemaal kleine souveniers die hij te koop aan bood tegen een woekerprijs. We trapte daar niet in en hebben twee kleine dingetjes gekocht om de man niet teleur te stellen want hij had zijn best gedaan. We zijn nog even op eigen gelegenheid gaan lopen en namen vervolgens weer de bus terug echter een andere die ons bij de ferry bracht. De zon was al onder dus we hadden geen idee waar we terecht kwamen. De rit duurde een uur en als je niet weet waar je bent lever je je maar over. Uiteindelijk kwamen we inderdaad bij een snelferry die ons in hoog tempo in een half uur naar Hong Kong Island bracht. Vervolgens moesten we een gewone ferry nemen naar Kowloon wat 15 minuten duurt. Het was dus een hele reis en om 19.45 uur waren we nog niet in het hotel maar op de promenade van de haven. Hier is elke avond de symphonie of light te aanschouwen. Het is een laser lichtshow vanaf de wolkenkrabbers met muziek, dit was erg mooi. Om 20.30 uur weer terug in het hotel waar we in het restaurant maar hebben gegeten. Om 23.oo uur het licht uit na een vermoeiende maar erg boeiende dag.