Dag 6
Na de zeedag was het tijd om de zeebenen te strekken op het vaste land. We meerden af in de stad Qindao een middelgrote moderne stad met 8 miljoen inwoners. We hadden geen excursie geboekt omdat er niet veel te bezoeken was en er een gratis pendelbus reed naar het centrum om de highlights die er waren te bezoeken. Het was erg koud en mistig. Vanaf de gate van de boot naar de moderne terminal Qindao International Cruise Homeport was 1.2 km lopen, wel overdekt gelukkig. Alles is hier groot en groter. Er stond een ontvangst comité ons op te wachten en Trudie kon plaatsnemen in een rolstoel, wat een uitkomst was. Qindao was tot 1949 een Duitse en Japanse kolonie waardoor er veel Duitse en Japanse invloeden zijn te vinden in architectuur. Gebouwen, villa’s en een Duitse Katholieke kerk. Daarnaast ontdekte de Duitsers in 1907 de huidige bierbrouwerij van Tsingtao bier, zij bouwden deze uit en is de grootse bierbrouwerij van Azië, bovendien is het lange tijd het best verkochte bier geweest in de US. Qindao was tijdens de Olympische spelen de metropool waar de zeilwedstrijden plaatsvonden. Dit heeft veel plaatsen veranderd in China, vooral de verwijzingen die ook in het Engels staan vermeldt. De bus dropte ons op Zhongshan road, een centrale plek in deze metropool. Vanaf hier liepen we naar de Duitse St. Michaels Cathedral. De toegang was 60 cent, die ik wilde betalen maar de caissière wees me op een bord waarop een uitzondering stond voor de toegang, 65+ was gratis, ze bleef het maar aanwijzen dus gaf ze aan doorlopen. Daar ga je dan met je goeie gedrag 65+ hoezo? Maar goed, de kerk was een bezoekje waard. Vanaf hier liepen we naar het station waar we een hop on hop off bus zouden nemen, een grote teleurstelling omdat het principe van hop on hop off hier wat genuanceerder lag. De bus maakt een rondrit van 2u je kunt er uit stappen bij de highlights maar wanneer je weer wordt opgepikt was niet duidelijk. Dat was een te groot risico. Dan maar geen bus. We liepen door naar de kust, waar de Zhanqiao pier lag van ca. 400m in zee, te vergelijken met de Scheveningse pier aangelegd in 1892. Op het eind lag een tempel, die model staat voor het logo van het voornoemde biermerk. Rondom de pier op de kleine strandjes krioelde het van de Chinezen. Het was laag water en leek op de Nederlandse Wadden. Men was druk met het zoeken van allerlei schelpdieren, zeesterren en andere vreemdsoortige zeedieren, wellicht voor consumptie. Daarnaast was het op de pier heel druk, wel gezellig, allerlei marktkraampjes, fotografen en anderen die wat te bieden hadden. Op de etenskraampjes werden de meest vreemde dieren aangeboden, gebakken schorpioen, grote spinnen, je wil het niet weten maar toch vreemd het zag er smaakvol uit maar of onze magen hier bestendig tegen waren, dus maar niets gegeten hier. Daarnaast is men hier sterk bezig met het klimaat, wat overigens geldt voor heel China. Ons denkbeeld is vaak, ze doen daar maar wat, maar niets is minder waar en moeten we terugnemen want ze zijn hier al verder dan in Europa op dit gebied. Het grootste deel van de scooters rijdt elektrisch, bussen elektrisch, autopark al voor een groot deel elektrisch en hybride. Bovendien zijn er strikte regels voor auto gebruik, dit valt op met de drukte in de steden en de rust. Daarnaast zijn er even en oneven dagen waarop automobilisten gebruik mogen maken van hun auto. Na een bezoek aan een kleine markt en koffie bij de Mac, liepen weer langzaam terug naar de bus verzamelplaats. De stad was best de moeite waard maar een aanrader in deze is de metro omdat de highlights ver uit elkaar liggen. We hebben een erg leuke dag gehad. Na het diner nog naar het theater waar een rock violist optrad, op één van onze eerdere reizen hadden we hem ook al gezien.
Dag 7
Een ontspannen dag op zee die we startte met ontbijt op de kamer. Vervolgens heerlijk ontspannen in de Greenhouse Spa, filmpje kijken en eten in het Italiaans restaurant de Canaletto. Heerlijk zo die ontspannen dagen tussendoor.